fredag 18 maj 2012

Casino-spam plågar Skandinavien

Säkerhetsföretaget WeCloud har uppmärksammat en massiv spamkampanj riktad mot Sverige, Norge och Danmark. Miljontals epost-meddelanden, innehållande reklam för ett online-casino,  har under de senaste dagarna skickats ut till ett stort antal mottagare i Skandinavien.



Under onsdagen och torsdagen stod dessa casinospam för nästan 30% av den totala mängden spam mot WeCloud's 2.000 kunder. Detta har inneburit en markant ökning av den totala mängden spam i jämförelse med föregående vecka.

Spammen är skrivna på svenska, norska och danska och utnyttjar "kapade" e-postservrar för att skicka iväg meddelandena. Genom att skicka iväg spam från legitima e-postsservrar och variera avsändaradressen ökar chanserna att spam passerar eventuella spamfilter.











De aktuella casino-spammen innehåller reklam för Bet2day's online-casiono och lockar mottagaren med bonus och rabatterat spel. Bet2day's servrar är bl.a. baserade hos Sayfa Net i Turkiet. Kontaktuppgifter till ansvarig för onlinecasinot saknas.

-Så här stora spamkampanjer som är speciellt anpassade för Skandinavien är relativt ovanliga. När vi talar om så här pass stora mängder spam kan det få konsekvenser för verksamheter som själva hanterar sin e-postfiltrering eftersom det belastar de system som ska mottaga legitim e-post, säger Rikard Zetterberg, VD på WeCloud AB.

WeCloud erbjuder extern spam och virus-filtrering av e-post, där oönskad e-post blockeras innan den når fram till kundens egna nätverk.

info@wecloud.se